Pravidla

Speculum Mundi je sandboxový komorní LARP pro 25 hráčských postav.

Každý z hráčů obdrží postavu, kterou bude po celou herní dobu hrát. Postava má vlastní motivace, úkoly i omezení: Každý hráč tak vytváří vlastní příběh, který se více nebo méně potkává s příběhy ostatních.

Sandbox neboli pískoviště znamená, že hráči je předložen svět a nikdo ho nevodí za ruku, a neříká co by měl kdy dělat: hra je tedy v podstatě v režii samotných hráčů.

Cílem akce je užít si hraní postavy a světa, nejde tedy o to vyhrát.

Zlatá pravidla

  • Aktivita je klíč k vítězství: pořád něco dělej. Nepřijel/a jsi sem proflákat víkend, ale poznávat svět, hrát zajímavý příběh, tak ho hraj.
  • Zážitek je výhra: Dá se obřad Ašk-ente celý udělat za třicet vteřin za použití dvou lžiček? Dá ... ale nikdo si to neužije. Spektákl je zde jak pro tebe tak i pro ostatní.
  • Výhra není klíč k dobré hře: většina úkolů se dá splnit jednoduše a hloupě - ale o to přece nejde. Jde o to si co nejvíc zahrát!

Postava

Každá postava má zadanou sílu, inteligenci, kostým, úkoly (motivace) a pozadí.

Síla

Síla určuje její celkovou charakteristiku, ale také sílu v boji. Pohybuje se v rozmezí 0-3.

  • Postava se silou 0 je celkově fyzicky slabá až rachitická, nesmí používat zbraně (vyjma herních nožů) a fyzické námaze i nebezpečí se bude spíše vyhýbat (nebude se hrnout do rvačky...).

  • Postava se silou 1 je normální člověk, rozhodně žádný cvičený voják nebo silák, nesmí používat štít, kuši ani obouruční zbraně.

  • Pokud má postava sílu dva je ve formě, ne úplně pořez, ale rozhodně nemá problém s těžší prací nebo s tím někomu vyhrožovat někomu fyzickým násilím; smí používat kuši.

  • Postava se silou 3 je opravdový lamželezo, pro něj je všechno jasně rozdané: Co nejde silou jde ještě větší silou. Smí používat obouruční zbraně a kromě toho se pro něj všechny alchymistické lektvary počítají jako slabé.

Inteligence

Inteligence určuje, jak chytrá je postava. Pohybuje se v rozmezí 0-3.

  • Postavy s inteligencí 0 jsou hlupáci zabednění, neumí číst, nesmí míchat lektvary a o kouzlení či jen podvádění v kartách si mohou nechat zdát.

  • Postava s inteligencí 1 umí číst herní písmo a celkově je to spíše průměrně chytrý člověk.

  • Postava s inteligencí 2 nejspíše navštěvovala nějaký typ vyššího učení a rozhodně není hlupák, spíš naopak: dá se u ní čekat, že bude většinu věcí řešit chytře, ať už čestně, nebo právě naopak; může míchat lektvary.

  • Inteligence 3 o postavě napovídá, že je zasvěcen do vyšších arkán: Magie je mocná, ale také zapovězená. 

Mechaniky

Postavy mezi sebou samozřejmě navazují interakce: mluví spolu, obchodují, dohadují, špehují se... Kromě toho jsou zde ještě Mechaniky, které umožňují, aby svět Specula Mundi fungoval.

Peníze

Ve hře jsou dva druhy mincí:

  • Groše (zlaté).

  • Parvy (stříbrné). Jeden groš je 12 parvů.

Dále platí:

  • Každá postava má danou počáteční zásobu peněz.

  • Většina postav musí platit hospodě za jídlo a ubytování. Pokud má tvoje postava výjimku (jako například hospodský), dozvíš se to. Pokud má tvá postava další výdaje, rovněž se to dozvíš.

  • Můžeš obchodovat s ostatními postavami, smlouvat, hrát o peníze, ... podle libosti.

Knihy a další psané texty

Na Speculu mundi používáme dva druhy písma (s výjimkami níže):

  • Veškeré neherní informace jsou psané běžným bezpatkovým nebo ručně VELKÝM HŮLKOVÝM PÍSMEM.

  • Veškeré herní informace jsou psány gotikou/frakturou nebo psacím písmem. Tento font můžeš číst pokud máš Inteligenci 1 a větší, pokud to tak není ignoruj nápisy a snaž se na ně i nedívat, ať nechtě nepřečteš něco, co má tvé postavě zůstat skryto.

Knihy jsou reálné knihy, do kterých jsou herní informace připsány, či vlepeny.

Dá se s nimi samozřejmě nakládat jakkoli (i destruktivně).


Čas

Herní čas je odměřován odbíjením zvonu, který odbíjí s hodinovými intervaly.


Magie

Magie je věda jen pro zasvěcené, tady se o ní víc nedozvíš:-)


Boj a zbraně

  • Na Speculu Mundi používáme měkčené zbraně dodané orgtýmem - ničím jiným se v žádném případě nebojuje.

  • Zbraní se nebije do hlavy, nebodá, štítem se nebije.

  • Rvačka a podobné druhy násilí beze zbraní jsou řešeny mechanikou RP a Soudce níže.

  • Smrt a zranění jsou finální - není zde žádný životový systém. Je-li postava zasažena zbraní - hraje zranění (a podle jeho vážnosti třeba zůstává až do ošetření ležet). Pokud je ošetřena i nadále jí zůstávají vnější znaky zranění (ruka na pásce ... ), ztrácí jednu sílu a minimálně hodinu musí ležet v rekonvalescenci.

Diplomacie

Zástupci dvou šlechtických rodů přijeli na neutrální půdu do zájezdního hostince, aby urovnali spor, který se mezi nimi rozhořel - musí uzavřít smlouvu o rozdělení sporného území.

S urovnáním rozepře pomáhá Vyslanec - zástupce vysoké Moravské šlechty (Zemských stavů). Vyslanec je nejvýš postavená osoba v hostinci, prokazuj mu proto náležitou úctu.

Sporné území je pro oba rody velká neznámá - aby pro ně byla uzavřená smlouva co nejvýhodnější, snaží se zjistit o dotčeném kraji co nejvíc informací. Většina postav sporným územím buď projížděla, nebo o něm aspoň něco slyšela.

Je tedy jisté, že informace které jako postava máš, se tedy určitě budou někomu hodit. Informace, které tvá postava má se dělí na veřejné - ty ví všichni - a neveřejné, které zdaleka každý neví.


Alchymie- účinky lektvarů

Účinky lektvarů jsou vždy dva - nejprve se vyhodnocuje barva, poté teprve chuť:

  • Barva má kladný účinek (musí být tedy požit záměrně)

  • Chuť má záporný účinek

  • Vždy se vyhodnocují v pořadí barva a poté chuť

  • U chutí se ještě rozlišuje síla (pokud je to opravdu silné jako silnou, jinak jako slabou)

Barvy:

  • Červený lektvar (Sanguinus)- uzdravuje zraněné a působí proti jedům

  • Modrý lektvar (Melancholé)- zvýší I o jedna (na 1h)

  • Zelený lektvar (Cholé)- zvýší S o jedna (na 1h)

  • Bezbarvý nebo smíšený lektvar (Flegma)- nepůsobí nijak pozitivně

Chutě:

  • Slaný lektvar - působí na fyzickou stránku člověka (ubírá sílu)

  • Kyselý lektvar - působí jako jed zasahující mysl (ubírá inteligenci)

  • Sladký lektvar, či lektvar bez chuti nemá žádné vedlejší efekty

Soudce, Smrtka a RP situace

Po herním poli se kromě postav hráčů a cizích postav (např. Vyslanec a Kuchař) pohybuje ještě Soudce a Smrtka.

Smrtka

Postava v černém s atributem přesýpacích hodin. Postavy ji v normálních situacích nevidí (prostě ji ignorují). Může rozhodovat roleplayové situace, může někoho oslovit a předat mu vzkaz ... Její slovo je zákon.

Soudce

Je výrazně odlišen. Postavy ho nevidí. Bdí nad dodržováním pravidel, ale také rozhoduje v RP situacích.

RPsituace

RP situace je taková, ve které zároveň nemůže být použito herního světa nebo mechanik, ale v realitě by k tomu došlo. Může to být výslech útrpným právem, upálení čarodějnice ...

Nebo situace, která je pro jednu stranu natolik nepříjemná (psychicky nebo fyzicky), že se rozhodne v ní nepokračovat, i když je v moci druhé strany s činností skončit. V tu chvíli je předvolán Soudce nebo Smrtka a ten situaci vyřeší - de fakto mimoherně.


Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky