![](https://d821f2cba4.cbaul-cdnwnd.com/ac652f6600ff604c8c0a7e501ba2654d/200000010-07be607be9/DSC01170.jpg?ph=d821f2cba4)
Pravidla
Speculum Mundi je sandboxový komorní LARP pro 25 hráčských postav.
Každý z hráčů obdrží postavu, kterou bude po celou herní dobu hrát. Postava má vlastní motivace, úkoly i omezení: Každý hráč tak vytváří vlastní příběh, který se více nebo méně potkává s příběhy ostatních.
Sandbox neboli pískoviště znamená, že hráči je předložen svět a nikdo ho nevodí za ruku, a neříká co by měl kdy dělat: hra je tedy v podstatě v režii samotných hráčů.
Cílem akce je užít si hraní postavy a světa, nejde tedy o to vyhrát.
Zlatá pravidla
- Aktivita je klíč k vítězství: pořád něco dělej. Nepřijel/a jsi sem proflákat víkend, ale poznávat svět, hrát zajímavý příběh, tak ho hraj.
- Zážitek je výhra: Dá se obřad Ašk-ente celý udělat za třicet vteřin za použití dvou lžiček? Dá ... ale nikdo si to neužije. Spektákl je zde jak pro tebe tak i pro ostatní.
- Výhra není klíč k dobré hře: většina úkolů se dá splnit jednoduše a hloupě - ale o to přece nejde. Jde o to si co nejvíc zahrát!
Postava
Každá postava má zadanou sílu, inteligenci, kostým, úkoly (motivace) a pozadí.
Síla
Síla určuje její celkovou charakteristiku, ale také sílu v boji. Pohybuje se v rozmezí 0-3.
Postava se silou 0 je celkově fyzicky slabá až rachitická, nesmí používat zbraně (vyjma herních nožů) a fyzické námaze i nebezpečí se bude spíše vyhýbat (nebude se hrnout do rvačky...).
Postava se silou 1 je normální člověk, rozhodně žádný cvičený voják nebo silák, nesmí používat štít, kuši ani obouruční zbraně.
Pokud má postava sílu dva je ve formě, ne úplně pořez, ale rozhodně nemá problém s těžší prací nebo s tím někomu vyhrožovat někomu fyzickým násilím; smí používat kuši.
Postava se silou 3 je opravdový lamželezo, pro něj je všechno jasně rozdané: Co nejde silou jde ještě větší silou. Smí používat obouruční zbraně a kromě toho se pro něj všechny alchymistické lektvary počítají jako slabé.
Postava se silou 0 je celkově fyzicky slabá až rachitická, nesmí používat zbraně (vyjma herních nožů) a fyzické námaze i nebezpečí se bude spíše vyhýbat (nebude se hrnout do rvačky...).
Postava se silou 1 je normální člověk, rozhodně žádný cvičený voják nebo silák, nesmí používat štít, kuši ani obouruční zbraně.
Pokud má postava sílu dva je ve formě, ne úplně pořez, ale rozhodně nemá problém s těžší prací nebo s tím někomu vyhrožovat někomu fyzickým násilím; smí používat kuši.
Postava se silou 3 je opravdový lamželezo, pro něj je všechno jasně rozdané: Co nejde silou jde ještě větší silou. Smí používat obouruční zbraně a kromě toho se pro něj všechny alchymistické lektvary počítají jako slabé.
Inteligence
Inteligence určuje, jak chytrá je postava. Pohybuje se v rozmezí 0-3.
Postavy s inteligencí 0 jsou hlupáci zabednění, neumí číst, nesmí míchat lektvary a o kouzlení či jen podvádění v kartách si mohou nechat zdát.
Postava s inteligencí 1 umí číst herní písmo a celkově je to spíše průměrně chytrý člověk.
Postava s inteligencí 2 nejspíše navštěvovala nějaký typ vyššího učení a rozhodně není hlupák, spíš naopak: dá se u ní čekat, že bude většinu věcí řešit chytře, ať už čestně, nebo právě naopak; může míchat lektvary.
Inteligence 3 o postavě napovídá, že je zasvěcen do vyšších arkán: Magie je mocná, ale také zapovězená.
Postavy s inteligencí 0 jsou hlupáci zabednění, neumí číst, nesmí míchat lektvary a o kouzlení či jen podvádění v kartách si mohou nechat zdát.
Postava s inteligencí 1 umí číst herní písmo a celkově je to spíše průměrně chytrý člověk.
Postava s inteligencí 2 nejspíše navštěvovala nějaký typ vyššího učení a rozhodně není hlupák, spíš naopak: dá se u ní čekat, že bude většinu věcí řešit chytře, ať už čestně, nebo právě naopak; může míchat lektvary.
Inteligence 3 o postavě napovídá, že je zasvěcen do vyšších arkán: Magie je mocná, ale také zapovězená.
Mechaniky
Postavy mezi sebou samozřejmě navazují interakce: mluví spolu, obchodují, dohadují, špehují se... Kromě toho jsou zde ještě Mechaniky, které umožňují, aby svět Specula Mundi fungoval.
Peníze
Ve hře jsou dva druhy mincí:
Groše (zlaté).
Parvy (stříbrné). Jeden groš je 12 parvů.
Dále platí:
Každá postava má danou počáteční zásobu peněz.
Většina postav musí platit hospodě za jídlo a ubytování. Pokud má tvoje postava výjimku (jako například hospodský), dozvíš se to. Pokud má tvá postava další výdaje, rovněž se to dozvíš.
Můžeš obchodovat s ostatními postavami, smlouvat, hrát o peníze, ... podle libosti.
Knihy a další psané texty
Na Speculu mundi používáme dva druhy písma (s výjimkami níže):
Veškeré neherní informace jsou psané běžným bezpatkovým nebo ručně VELKÝM HŮLKOVÝM PÍSMEM.
Veškeré herní informace jsou psány gotikou/frakturou nebo psacím písmem. Tento font můžeš číst pokud máš Inteligenci 1 a větší, pokud to tak není ignoruj nápisy a snaž se na ně i nedívat, ať nechtě nepřečteš něco, co má tvé postavě zůstat skryto.
Knihy jsou reálné knihy, do kterých jsou herní informace připsány, či vlepeny.
Dá se s nimi samozřejmě nakládat jakkoli (i destruktivně).
Čas
Herní čas je odměřován odbíjením zvonu, který odbíjí s hodinovými intervaly.
Magie
Magie je věda jen pro zasvěcené, tady se o ní víc nedozvíš:-)
Boj a zbraně
Na Speculu Mundi používáme měkčené zbraně dodané orgtýmem - ničím jiným se v žádném případě nebojuje.
Zbraní se nebije do hlavy, nebodá, štítem se nebije.
Rvačka a podobné druhy násilí beze zbraní jsou řešeny mechanikou RP a Soudce níže.
Smrt a zranění jsou finální - není zde žádný životový systém. Je-li postava zasažena zbraní - hraje zranění (a podle jeho vážnosti třeba zůstává až do ošetření ležet). Pokud je ošetřena i nadále jí zůstávají vnější znaky zranění (ruka na pásce ... ), ztrácí jednu sílu a minimálně hodinu musí ležet v rekonvalescenci.
Na Speculu Mundi používáme měkčené zbraně dodané orgtýmem - ničím jiným se v žádném případě nebojuje.
Zbraní se nebije do hlavy, nebodá, štítem se nebije.
Rvačka a podobné druhy násilí beze zbraní jsou řešeny mechanikou RP a Soudce níže.
Smrt a zranění jsou finální - není zde žádný životový systém. Je-li postava zasažena zbraní - hraje zranění (a podle jeho vážnosti třeba zůstává až do ošetření ležet). Pokud je ošetřena i nadále jí zůstávají vnější znaky zranění (ruka na pásce ... ), ztrácí jednu sílu a minimálně hodinu musí ležet v rekonvalescenci.
Diplomacie
Zástupci dvou šlechtických rodů přijeli na neutrální půdu do zájezdního hostince, aby urovnali spor, který se mezi nimi rozhořel - musí uzavřít smlouvu o rozdělení sporného území.
S urovnáním rozepře pomáhá Vyslanec - zástupce vysoké Moravské šlechty (Zemských stavů). Vyslanec je nejvýš postavená osoba v hostinci, prokazuj mu proto náležitou úctu.
Sporné území je pro oba rody velká neznámá - aby pro ně byla uzavřená smlouva co nejvýhodnější, snaží se zjistit o dotčeném kraji co nejvíc informací. Většina postav sporným územím buď projížděla, nebo o něm aspoň něco slyšela.
Je tedy jisté, že informace které jako postava máš, se tedy určitě budou někomu hodit. Informace, které tvá postava má se dělí na veřejné - ty ví všichni - a neveřejné, které zdaleka každý neví.
Alchymie- účinky lektvarů
Účinky lektvarů jsou vždy dva - nejprve se vyhodnocuje barva, poté teprve chuť:
Barva má kladný účinek (musí být tedy požit záměrně)
Chuť má záporný účinek
Vždy se vyhodnocují v pořadí barva a poté chuť
U chutí se ještě rozlišuje síla (pokud je to opravdu silné jako silnou, jinak jako slabou)
Barvy:
Červený lektvar (Sanguinus)- uzdravuje zraněné a působí proti jedům
Modrý lektvar (Melancholé)- zvýší I o jedna (na 1h)
Zelený lektvar (Cholé)- zvýší S o jedna (na 1h)
Bezbarvý nebo smíšený lektvar (Flegma)- nepůsobí nijak pozitivně
Chutě:
Slaný lektvar - působí na fyzickou stránku člověka (ubírá sílu)
Kyselý lektvar - působí jako jed zasahující mysl (ubírá inteligenci)
Sladký lektvar, či lektvar bez chuti nemá žádné vedlejší efekty
Barva má kladný účinek (musí být tedy požit záměrně)
Chuť má záporný účinek
Vždy se vyhodnocují v pořadí barva a poté chuť
U chutí se ještě rozlišuje síla (pokud je to opravdu silné jako silnou, jinak jako slabou)
Červený lektvar (Sanguinus)- uzdravuje zraněné a působí proti jedům
Modrý lektvar (Melancholé)- zvýší I o jedna (na 1h)
Zelený lektvar (Cholé)- zvýší S o jedna (na 1h)
Bezbarvý nebo smíšený lektvar (Flegma)- nepůsobí nijak pozitivně
Slaný lektvar - působí na fyzickou stránku člověka (ubírá sílu)
Kyselý lektvar - působí jako jed zasahující mysl (ubírá inteligenci)
Sladký lektvar, či lektvar bez chuti nemá žádné vedlejší efekty
Soudce, Smrtka a RP situace
Po herním poli se kromě postav hráčů a cizích postav (např. Vyslanec a Kuchař) pohybuje ještě Soudce a Smrtka.
Smrtka
Postava v černém s atributem přesýpacích hodin. Postavy ji v normálních situacích nevidí (prostě ji ignorují). Může rozhodovat roleplayové situace, může někoho oslovit a předat mu vzkaz ... Její slovo je zákon.
Soudce
Je výrazně odlišen. Postavy ho nevidí. Bdí nad dodržováním pravidel, ale také rozhoduje v RP situacích.
RPsituace
RP situace je taková, ve které zároveň nemůže být použito herního světa nebo mechanik, ale v realitě by k tomu došlo. Může to být výslech útrpným právem, upálení čarodějnice ...
Nebo situace, která je pro jednu stranu natolik nepříjemná (psychicky nebo fyzicky), že se rozhodne v ní nepokračovat, i když je v moci druhé strany s činností skončit. V tu chvíli je předvolán Soudce nebo Smrtka a ten situaci vyřeší - de fakto mimoherně.